Influența pandemiei de Covid-19 asupra vieții și activității studenților.
Studiu sociologic asupra studenților Universității din Craiova
Principalul obiectiv al cercetării a fost cunoașterea efectelor pandemiei de Covid-19 asupra vieții studenților Universității din Craiova. În operaționalizarea temei de cercetare și în construirea instrumentelor de colectare a datelor au fost luate în considerare următoarele dimensiuni: răspândirea bolii de Covid-19 și efectele asupra procesului educațional din învățământul superior; relațiile interpersonale și aria socială de comunicare a studenților; cum trăiesc studenții din România și cum apreciază calitatea vieții lor; cum se raportează studenții la informațiile din mentalul public și din cultura pandemiei de Covid-19; efectele pandemiei asupra stării psihice a studenților. Ancheta sociologică pe bază de chestionar a inclus un număr de 518 studenți, reprezentativi pentru populația de referință, având o marjă de eroare de +/-3,5%, în contextul unui interval de încredere de 95%.
Comunitatea românilor din Cernăuți: Coordonate istorice și reconstrucție identitară
Studiul prezintă comunitatea românilor din Cernăuți atât în dimensiunea sa istorică, cât și în contextul provocărilor locale și globale contemporane. Echipa de cercetare s-a deplasat la Cernăuți pentru desfășurarea activităților de cercetare sociologică. Cu acest prilej, au fost organizate workshop-uri și focus-grupuri pentru cunoașterea opiniilor, aspirațiilor și nevoilor comunității românești. Cercetarea de teren a reunit atât ancheta sociologică pe bază de chestionar, prin care s-au pus în evidență fenomenele de interferență culturală și provocările cu care etnicii români se confruntă în conservarea propriei identități, cât și studiul de caz și ancheta sociologică pe bază de interviu, pentru consemnarea gândurilor și mărturiilor locuitorilor, precum și a demersurilor întreprinse de asociațiile și organizațiile românilor din Ucraina în vederea promovării identității românești.
Dezvoltare socială şi particularităţi psihoculturale în comunităţile locale din Harghita, Covasna şi Mureş
Studiul a urmărit monografierea interdisciplinară a realităților psihoculturale și socioeconomice din județele Harghita, Covasna și Mureș. La baza demersului investigativ a stat constatarea că, până în prezent, nu au fost demarate cercetări sociologice care să fundamenteze politicile de dezvoltare socială în comunitățile vizate, dar și lipsa unor studii privind profilul psihocultural al acestor comunități, luând în calcul caracterul multietnic al acestora. A fost realizată o cercetare cantitativă asupra unui eșantion reprezentativ pentru cele trei județe în vederea cunoașterii orientărilor valorice, particularităţilor psihosociale şi a dimensiunilor procesului de dezvoltare socială. Abordării cantitative i s-au adăugat două studii calitative efectuate în comunele Bilbor (Harghita) şi Vâlcele (Covasna).
Meseria, brățară de aur
Cercetarea „Meseria, brățară de aur” a urmărit identificarea meşteşugurilor/ ocupaţiilor/ meseriilor tradiţionale din satele doljene; promovarea şi valorificarea acestora ca punţi de legătură între generaţii, elemente de identitate, modele de cultivare estetică, formare şi specializare în rândul tinerilor. Au fost identificați practicanții acestor activități, multe dintre ele aflate pe cale de dispariţie, în scopul promovării lor în rândul tinerilor din mediul rural, fără ocupaţie, majoritatea cu studii la nivel de şcoală generală, care reprezintă cea mai mare categorie de şomeri din judeţ. Cu ajutorul anchetei sociologice cantitative (chestionar) și calitative (interviu) am analizat meseriile tradiționale ca punți de legătură între generații și am formulat recomandări fundamentate științific pentru elaborarea şi aplicarea unor politici locale de valorificare a acestora – atragerea celor mai buni dintre ei, în calitate de maiştri, către şcoli de ucenicie, cursuri de formare continuă pentru tineri.